diumenge, 9 de desembre del 2007

Interdependència

A les classes d'Ètica hem començat unes activitats en el marc de l'educació per al desenvolupament impartides per professores de la Fundació Diagrama. Sense introduccions teòriques hem anat directament a realitzat activitats per grups per a que vagin sortint les idees que tenim de les relacions entre els diversos països del món. La primera activitat ha consistit en fer una llista dels països que intervenen en la nostra vida quotidiana, ubicar-los en el mapa de Peters i enllaçar-los amb el nostre país. Hem mirat les etiquetes de la roba, motxilles, rellotges, mòbils, llibres, quaderns, etc., i hem traçat al mapa una línia des d'aquests països fins Espanya. Cada grup ha fet el seu però més o menys quedava una cosa així:
El que es veu molt clar al mapa és que la majoria de països dels quals empram objectes diàriament se situen a Àssia. També provenen de la resta d'Europa i d'Amèrica, però molt pocs d'Àfrica. Com a conclusió ha sortit dels alumnes l'expressió "TOTS NECESSITAM DE TOTS".
En una altra sessió hem fet un llistat dels conceptes o paraules que ens venen al cap en relació a això. Han sortit, per exemple: importació/exportació, intercanvi de productes, explotació, comerç, coneixement, corrupció, avanços, comunicació, renovació, aliances, relacions internacionals, rutes comercials, diners, publicitat, necessitat, aprofitament, interdependència, interconnexió, malalties, emigració, consum, vaga, producció, intercomunicació, materials barats, explotació infantil, analfabetisme, pobresa, maltractament, compra-venda, discriminació, fam, mort, immigració, sobreexplotació, desnutrició, esclavitud, salari mínim, etc.
A continuació cada grup ha passat a definir aquestes paraules i el portaveu ho comunicava a la classe. I no hi ha hagut temps per més!
Continuarà...