divendres, 15 d’abril del 2011

La ciutadania romana

En aquesta escena de la película "La caiguda de l'imperi romà" queda reflectida què s'entenia per "ciutadà" a Roma: una persona que tenia certs drets en tot el territori. En quedaven exclosos els esclaus, les dones i els estrangers, però aquests, en ser habitants de territoris que formaven part de l'imperi reclamen ser també ciutadans romans i gaudir, per tant, dels mateixos drets. Hi surten els arguments a favor i en contra, i sorpren que siguin totalment actuals. No té pèrdua el magnífic discurs final, que als polítics actuals, com al mateix Berlusconi, els hauria de fer reflexionar sobre les seves polítiques excloents.
Després de l'escena teniu el text que acompanya el vídeo penjat a Youtube on hi surten els noms dels personatges.



"Estamos en el año 180 d.C. Cómodo acaba de ser nombrado emperador de Roma tras la muerte de su padre Marco Aurelio y tiene que enfrentarse a dos grandes conflictos bélicos que ponen en riesgo la estabilidad del Imperio, el del norte con los bárbaros de Germania y el del este con el Imperio Parto.

El general romano Livio acaba de derrotar a los bárbaros del norte. Además, uno de sus colaboradores, el filósofo griego Timoniades, ha conseguido convencer a los caudillos bárbaros que han sido hechos prisioneros para que se unan al Imperio Romano.

En esta escena Livio, Timoniades y algunos líderes de los bárbaros se presentan ante el Senado y el emperador de Roma para proponer la idea. La integración de los bárbaros en Roma mediante la concesión de la ciudadanía terminaría con la inestabilidad de la frontera norte del Imperio. Además ayudaría de forma decisiva a asegurar la Pax Romana y evitaría que Roma entrara en una decadencia que terminaría con su propia existencia y de la que ya empezaban a darse sus primeras causas."