diumenge, 7 de desembre de 2014

Consells per estudiar Aristòtil donats al programa de ràdio Àgora de can Alcover

ÀGORA DE CAN ALCOVER
AULA DE FILOSOFIA
 
Spangenberg, Escola d'Aristòtil
PROGRAMA DE DIA 5 DE DESEMBRE DE 2014
ARISTÒTIL

Aproximació motivadora:

1.     Breu biografia en vídeo (6:50 m.) Canal Enciclopedia
                 https://www.youtube.com/watch?v=--GGHb4p93A
2.     Filosofia d'Aristòtil a La aventura del saber, per F. Savater (27:16 m.)
3.     Novel·la El nom de la rosa d'Umberto eco, capítol Setè dia-Nit, pàgs. 496-509 Ed. Llibres a mà. *

4.     Pel·lícula El nom de la rosa de Jean-Jacques Annaud, a partir d'1h 47m fins 1h 53m
                 https://www.youtube.com/watch?v=gTFujs5b3Ss

Per a l’estudi i Selectivitat:
5.     Unitat Didàctica del llibre de text de l'editorial McGraw-Hill, gratuït oferit per l'editorial com a mostra.
6.     Web cibernous.com (apunts, examen, tests i jocs)
                 http://cibernous.com/autores/aristoteles/index.html
7.     Web filoxarxa (apunts i textos)
8.     Vocabulari d'Aristòtil a alcoberro.com
                 http://www.alcoberro.info/planes/aristovoc.htm
9.     Presentació powerpoint a classedefilosofia.blogspot.com
10. Aristòtil a aquest mateix bloc:



*Umberto Eco, El nom de la rosa, Edició Llibres a mà, traducció Josep Daurella, pàgs. 503-504


            "–Però ara digue'm –digué Guillem–: per què? Per què has volgut protegir aquest llibre més que tants d'altres? Tu amagaves tractats de nigromància, pàgines que potser ofenien el nom de Déu, però no ho feies sota pena d'assassinat: ¿per què per aquestes pàgines has condemnat als teus germans i t'has condemnat a tu mateix? Tants llibres que hi ha que parlen de la comèdia, tants d'altres que fan encara l'elogi del riure... Per què aquest t'espantava tant?

            – Perquè era del Filòsof. Cada llibre d'aquell home ha destruït una part de la saviesa que la cristiandat havia acumulat al llarg dels segles. Els pares havien dit el que calia saber sobre el poder de la Paraula, i n'hi va haver prou que Boeci comentés el Filòsof perquè el misteri diví de la paraula es transformés en la paròdia humana de les categories i el sil·logisme. El llibre del Gènesi diu el que cal saber sobre la composició del cosmos, i n'hi va haver prou que es redescobrissin els llibres físics del Filòsof perquè l'univers fos reinterpretat en termes de matèria sorda i viscosa, i poc se'n va faltar perquè Averrois no convencés tothom de l'eternitat del món. Ho sabíem tot sobre els noms divins, i el dominicà enterrat per Abbone –seduït pel Filòsof– els ha tornat a enunciar seguint els viaranys orgullosos de la raó natural. Així, el cosmos, que per a l'Areopagita es manifestava a qui sabés enlairar els ulls cap a la cascada lluminosa de la causa primera exemplar, ha esdevingut una reserva d'indicis terrestres a partir del qual hom remunta per designar una causa eficient abstracta. Abans miràvem el cel, i no acalàvem els ulls sinó per donar una llambregada d'enuig al fang de la matèria; ara mirem la terra, i només creiem en el cel pel testimoniatge de la terra. Cada paraula del Filòsof, pel qual ara juren fins i tot els sants i els pontífexs, ha capgirat la imatge del món. Però encara no havia arribat a capgirar la imatge de Déu. Si aquest llibre hagués esdevingut objecte de lliure examen, hauríem ultrapassat aquest darrer límit."