dimecres, 29 d’abril de 2015

Consells per estudiar Hannah Arendt donats al programa de ràdio

ÀGORA DE CAN ALCOVER
AULA DE FILOSOFIA

PROGRAMA DE DIA 17 D’ABRIL DE 2015
HANNAH ARENDT

Per al públic en general:
1.     Documental per a la cadena Arte “Pensar apassionadament” (57:16 minuts): https://www.youtube.com/watch?v=p9dmyXdnyhk
2.     Pel·lícula Hannah Arendt de Margarethe von Trotta (2013) centrada en l’obra Eichmann a Jerusalem
3.     Per il·lustrar el concepte de totalitarisme pot ser útil llegir la novel·la de George Orwell 1984 o veure la pel·lícula amb el mateix títol.
4.     Entrevista efectuada el 1964 a Hannah Arendt per a la TV alemanya titulada “Hannah Arendt: Què queda? Queda la llengua materna”: https://www.youtube.com/watch?v=WDovm3A1wI4
5.     Article de Pilar Riera “El pensamiento de Hannah Arendt: una visión global”a la Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa: http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol2_num2/riera/index.html
Per a l’estudi i Selectivitat:
2.     Apunts de l’IES Mossèn Alcover: http://www.iesmossenalcover.es/joomla/Documents/HANNAH%20ARENDT.pdf
3.     Presentacions sobre Hannah Arendt per a segon de batxillerat
4.     “La política a contrapel de Hannah Arendt”, de R. Alcoberro: http://www.alcoberro.info/docs/examples/arendt/arendt001.html
5.     Selecció de textos al bloc La classe de filosofia: http://classedefilosofia.blogspot.com.es/2010/05/seleccio-de-textos-de-hannah-arendt.html
CLAUS PER ENTENDRE LA FILOSOFIA D’ARENDT
·       El concepte de totalitarisme a Els orígens del totalitarisme. La denúncia dels totalitarismes i la reivindicació del republicanisme entès com a participació de la ciutadania. Els totalitarismes són manifestacions totalment noves de maldat política: anul·la els individus i les seves consciències, els converteix en homes-massa, exigeix obediència absoluta, elimina l’autonomia i la llibertat personal. Els instruments que utilitza són la ideologia i el terror. El comunisme d’Stalin i el nazisme de Hitler serien dos totalitarismes que, encara que foren de signe contrari, funcionaven igual.
·       El concepte vita activa a La condició humana. Vita activa. Les condicions sota les que es desenvolupa la vida humana són el treball, l’obra i l’acció. El treball (labor) és l’activitat que es realitza per satisfer les necessitats bàsiques. L’obra (work) és l’activitat de producció d’objectes artificials que configuren el nostre món. I l’acció (action) és l’activitat pròpia entre els homes per organitzar-se, és el que constitueix la política. Arendt destaca aquesta condició de la vita activa com la principal de la vida humana, contra la vida contemplativa allunyada de l’acció que la filosofia tradicional ha defensat. El fet de néixer, i no el de morir, és el fet central de la condició humana.

·       El concepte banalitat del mal a Eichmann a Jerusalem. El mal pot ser banal, això succeeix quan es deixa de pensar i actuar per un mateix i s’actua per ordres del sistema. Eichmann no era un ésser malvat, diabòlic i pervers, actuava obedientment sense odi, sense sentit i sense rancúnia cap els jueus.