ÀGORA
DE CAN ALCOVER
AULA
DE FILOSOFIA
PROGRAMA DE DIA 27 DE MARÇ DE 2015
NIETZSCHE
Per al públic en general:
1.
Documental de la BBC sobre
la vida i l’obra de Nietzsche (48 minuts): https://www.youtube.com/watch?v=hh1-rhbrsCo
2.
Fragment de la pel·lícula Més enllà del bé i del mal de L. Cavani
amb el lied Himne a la vida, amb
música composta per Nietzsche sobre el poema compost per Lou Salomé (per
comprovar la centralitat del concepte “vida” a Nietzsche (2:36 minuts): https://www.youtube.com/watch?v=K8n6hQ1PHIg
3.
Biografia de Rüdiger
Safranski Nietzsche: biografia del seu
pensament, considerada una de les
millors exposicions actuals sobre el pensament de Nietzsche.
Per a l’estudi i Selectivitat:
2.
Apunts per a 2n de
batxillerat de l’IES M.A. Capmany: http://blocs.xtec.cat/zadig/files/2010/09/nietzsche.pdf
3.
Presentació de la
biografia i les obres de Nietzsche: http://classedefilosofia.blogspot.com.es/2008/05/nietzsche-vida-i-obres.html
4.
Presentació de la
filosofia de Nietzsche: http://classedefilosofia.blogspot.com.es/2013/05/presentacio-de-la-filosofia-de.html
5.
Selecció de textos per a
la selectivitat: http://classedefilosofia.blogspot.com.es/2012/04/seleccio-de-textos-de-nietzsche.html
CLAUS PER ENTENDRE LA FILOSOFIA DE NIETZSCHE
·
Nietzsche és un autor
conegut, el que no vol dir “ben conegut”. Hi ha moltes idees prèvies sobre ell
que s’han d’aclarir amb els propis textos de Nietzsche. Per dir-ho d’alguna
manera, s’han d’abandonar els preconceptes del personatge Nietzsche per
aprendre la seva filosofia original. La història de la tergiversació de la
germana i de l’apropiació del nazisme encara s’ha de tractar per desfer els
malentesos.
·
L’estil de fer filosofia
de Nietzsche es presta a malinterpretacions. Molts pensaments estan escrits en
“aforismes”, textos breus que contenen idees expressades amb la intenció de
causar un efecte en el lector. Nietzsche escriu a martellades, pegant cops per
colpir el lector. El seu llibre Així
parlà Zaratustra està escrit com un poema simfònic, amb múltiples
referències bíbliques invertides per escenificar les seves idees.
·
A pesar de les fases o
etapes en que sempre es divideix l’obra de Nietzsche hi ha un contínuum des de El naixement de la tragèdia fins a Ecce homo. La crítica a la cultura
occidental, és a dir, a la filosofia, la moral, la religió, la ciència, etc.,
seria aquest fil conductor de tota la producció nietzschiana. Els “temes” que
s’han de conèixer són:
o
El principi de l’error
occidental: les forces apol·línies i dionisíaques.
o
Denúncia del nihilisme:
“Déu ha mort”.
o
Superació del nihilisme:
“ultrahome” (übermensch), “voluntat de poder”, transvaloració de tots els
valors” i “etern retorn”.
o La
crítica a l’epistemologia clàssica, al concepte de “veritat” i la importància
del llenguatge: Veritat i mentida en
sentit extramoral.
·
Probablement el concepte
més malinterpretat de tots els anteriors sigui el de “übermensch” que es
tradueix habitualment per “superhome” i que ha portat a confondre la proposta
de Nietzsche amb superherois de força física superior i sobrehumana. Per això,
molts traductors actuals prefereixen emprar “ultrahome” en comptes de “superhome”,
per emfasitzar que aquest ultrahome és la superació de l’home actual o “últim
home”. L’ultrahome serà l’home que assumeixi el nihilisme i el superi emprant
la força interna que és la voluntat de poder, la voluntat de vida, creant nous
valors i superant la prova de l’etern retorn, volent que tot el que li succeeix
–sigui bo o dolent- es torni a repetir, només així se li diu un SI rotund a la
vida.
·
L’expressió “Déu ha mort”
significa que totes les referències “metafísiques”, les veritats absolutes,
permanents i invariables no existeixen, el món intel·ligible de les idees de
Plató és una il·lusió.
·
“Voluntat de poder” vol
dir voluntat de vida, voluntat d’afavorir la vida, voluntat de voler sempre més
vida, voluntat de voluntat. Es contraposa a la voluntat de no res, que va en
contra de la vida. La vida vol i ha de voler sempre més vida.
·
“Transvaloració de tots
els valors” consisteix en la inversió dels valors que han prevalgut des de
l’inici de l’error al món grec i s’han fet servir pel cristianisme. Aquests valors
són nihilistes i s’han de substituir per valors que afavoreixin la vida.
L’ultrahome se situa “més enllà del bé i del mal” i valora des de la voluntat
de vida. És la moral de senyors contra la moral del ramat.
·
L’”etern retorn” és la
doctrina cosmològica i ètica de Nietzsche. El temps és circular i per això tot
es repeteix i repetirà sempre. La prova ètica consisteix en voler que tot es
torni a repetir, només així es dóna un SI total a la vida.
·
La “veritat” no és res més
que una metàfora que hem oblidat que ho és. El llenguatge és essencialment
metafòric però ara el feim servir com si tingués referents al món. Tot són
interpretacions des d’una perspectiva. Tot coneixement és una perspectiva
derivada de la voluntat de poder que hi ha darrera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada