dimarts, 12 de maig del 2009

Declaració de la dona i de la ciutadana d'Olympe de Gouges de 1791


Preàmbul

Les mares, les filles, les germanes, representants de la nació, demanen ser constituïdes en assemblea nacional.

Considerant que la ignorància, l’oblit o el mensypreu dels drets de la dona són les úniques causes de les desgràcies públiques i de la corrupció dels governs, hem decidit exposar en una solemne Declaració els drets naturals, inalienables i sagrats de la dona a fi que aquesta declaració constantment presentada a tots els membres del cos social els recordi sempre els seus drets i els seus deures per tal que els actes del poder de les dones i els del poder dels homes, podent se comparats en cada moment amb la finalitat de tota institució pública, siguin així més respectats perquè les reclamacions de les ciutadanes, fundades des d’ara en principis simples i incontestables, col·laborin sempre en el manteniment de la constitució, dels bons costums i en la felicitat de tots.

En conseqüència, el sexe superior tant en bellesa com en coratge, en els sofriments maternals, reconeix i declara, en presència i sota els auspicis de l’Ésser Suprem, els Drets següents de la Dona i de la Ciutadana.

I

La Dona neix lliure i roman igual a l’home en drets. Les distincions socials poden estar fundades en la utilitat comuna

II

La finalitat de qualsevol associació política és la conservació dels drets naturals i imprescriptibles de la Dona i de l’Home: aquests drets són la llibertat, la propietat, la seguretat i, per sobre de tots, la resistència a l’opressió.

III

El principi de qualsevol sobirania resideix essencialment en la Nació, la qual no és res més que la reunió de la dona i l’home: cap cos, cap individu, no pot exercir l’autoritat que no emani expressament d’això per a tots: sent totes les ciutadanes i tots els ciutadans iguals davant els seus ulls, han de ser igualment admissibles en totes les dignitats, llocs i treballs públics, segons les seves capacitats i sense altres distincions que les seves virtuts i el seu talent.

IV

La llibertat i la justícia consisteixen a tornar tot el que pertany a un altre; així, l’exercici dels drets naturals de la dona no té més límits que la tirania que l’home li oposa, i aquests límits han de ser reformats per les lleis de la naturalesa i la raó.

V

Les lleis de la naturalesa i de la raó prohibeixen totes les accions perjudicials per a la societat: tot el que no està prohibit per aquestes lleis, sàvies i divines, no pot ser impedit i ningú no pot estar obligat a fer el que no ordenen.

VI

La llei ha de ser l’expressió de la voluntat general; totes les ciutadanes i tots els ciutadans han de contribuir personalment o mitjançant els seus representants a la seva formació.

VII

No s’exceptua cap dona; la dona és acusada, arrestada o detinguda en els casos determinats per la Llei. Les dones obeeixen com els homes aquesta Llei rigorosa.

VIII

La llei no ha d’establir més que penes estrictes i evidentment necessàries, i ningú no pot ser castigat més que en virtut d’una llei establerta anteriorment al seu delicte i legalment aplicada a les dones.

IX

Quan una dona ha estat declarada culpable, tot el rigor és exercit per la Llei.

X

Ningú no ha de ser fustigat per les seves opinions més fonamentals, la dona té el dret per a pujar al cadafal; ha de tenir igualment el de pujar a la tribuna, sempre que les seves manifestacions no pertorbin l’ordre públic establert per la llei.

XI

La lliure comunicació de les idees i de les opinions és un dels drets més preciosos de la dona ja que aquesta llibertat assegura la legitimitat dels pares respecte dels fills. Tota ciutadana pot, doncs, manifestar lliurement: sóc la mare d’un fill que us pertany, sense que un prejudici bàrbar l’obligui a dissimular la veritat, excepte per respondre de l’abús d’aquesta llibertat en els casos determinats per la llei.

XII

La garantia dels drets de la dona i de la ciutadana necessita una major utilitat; aquesta garantia ha de ser instituïda per a la millora de tot i no per a la utilitat particular d’aquelles a les quals se’ls ha confiat.

XIII

Per al manteniment de la força pública i per a les despeses de l’administració, les contribucions de la dona i de l’home són iguals; ella participa en totes les càrregues, en tots els treballs penosos; ha de participar, així mateix, en la distribució dels llocs de treball, càrrecs, dignitats i també en la indústria.

XIV

Les ciutadanes i els ciutadans tenen el dret de constatar per ells mateixos, o mitjançant els seus representants, la necessitat de la contribució pública. Les ciutadanes només poden adherir-s’hi admetent un repartiment igual, no solament en la fortuna, sinó a més en l’administració pública i la determinació dela qyota, la base, la recaptació, la durada de l’impost.

XV

La massa de les dones, unida per la contribució amb la dels homes, té el dret a demanar comptes a tot agent públic de la seva administració.

XVI

Tota societat en què la garantia dels drets no està assegurada, ni la separació de poder determinada, no té constitució; la constitució és nul·la si la majoria dels individus que componen la nació no ha cooperat en la seva redacció

XVII

Les propietats són per a tots dos sexes reunits o separats; tenen, per a cadascú, un dret inviolable i sagrat; ningú no en pot veure’s privat en tant que veritable patrimoni de la natura, llevat que la necessitat pública, legalment constatada, ho exigís de forma evident i amb la condició d’una justa i anterior indemnització.

Epíleg

Dona desperta’t; el repic de campanes de la raó es fa sentir en tot l’univers; reconeix els teus drets. El poderós imperi de la Natura ja no està envoltat de prejudicis, de fanatisme, de superstició i de mentides. La torxa de la veritat ha dissipat tots els núvols de la neciesa i de la usurpació.

L’home esclau ha multiplicat les seves forces, ha necessitat recórrer a les teves per trencar les seves cadenes. Una vegada lliure s’ha tornat injust amb la seva companya. Oh, dones! Dones, quan deixareu d’estar cegues? Quins són els avantatges que heu aconseguit amb la revolució? Un menyspreu més acusat, un desdeny més assenyalat. Al llarg dels segles de corrupció, solament heu regnat sobre la debilitat dels homes. El vostre imperi ha estat destruït, que us n’ha restat? La convicció de les injustícies de l’home. La reclamació del vostre patrimoni; basada en els savis decrets de la natura; qui podria sentir por per una causa tan formosa. La bona paraula del Legislador de les Noces de Canà. Tenim por que els nostres legisladors francesos, correctors d’aquesta moral, durant molt de temps penjada de les branques de la política, però que ja no està de moda, us repeteixin: dones, què tenim en comú vosaltres i nosaltres. Tot, podríem respondre. Si s’obstinessin en la seva debilitat, per col·locar aquesta inconseqüència en contradicció amb els seus principis, oposeu valerosament la força de la raó i les il·lusòries pretensions de superioritat; reuniu-vos sota els estendards de la filosofia; desplegueu tota l’energia del vostre caràcter i aviat veureu aquests orgullosos, ja no servils adoradors rampants als vostres peus, sinó orgullosos de compartir amb els vostres tresors l’Ésser Suprem. Quins siguin els entrebancs que us posin, està a les vostres mans poder enderrocar-los.

Declaració dels drets de l'home i del ciutadà de 1789


Els representants del poble francès, constituïts en Assemblea Nacional, considerant que la ignorància, l'oblit o el menyspreu dels drets de l'home són les úniques causes de les desgràcies públiques i de la corrupció dels governs, han resolt exposar, en una Declaració solemne, els drets naturals, inalienables i sagrats de l'home; a fi que aquest declaració, constantment present a tots els membres del cos social, els recordi sens treva els seus drets i els seus deures; a fi que els actes del poder legislatiu i els del poder executiu, podent ser a cada instant comparats amb la finalitat de tota institució política, en resultin més respectats; a fi que les reclamacions dels ciutadans, fundades a partir d'ara en principis simples i incontestables, tendeixin sempre al manteniment de la Constitució i a la felicitat de tots. En conseqüència, l'Assemblea Nacional reconeix i declara, en presència i sota els auspicis de l'Ésser Suprem, els següents drets de l'home i del ciutadà.

Article 1. Els homes neixen i resten lliures i iguals en drets; les distincions socials només poden estar fundades en la utilitat comuna.

Article 2. La finalitat de tota associació política és la conservació dels drets naturals i imprescriptibles de l'home. Aquests drets són la llibertat, la propietat, la seguretat i la resistència a l'opressió.

Article 3. El principi de tota sobirania resideix essencialment en la nació: cap cos, cap individu, no pot exercir cap mena d'autoritat que no emani d'ella expressament.

Article 4. La llibertat consisteix en poder fer tot el que no sigui perjudicial per als altres. Així, l'exercici dels drets naturals de cada home no té cap més límit que aquells que asseguren als altres membres de la societat gaudir d'aquests mateixos drets; aquests límits només poden ser determinats per la llei.

Article 5. La llei només té dret a prohibir les accions nocives per a la societat. Tot allò que no està prohibit per la llei no pot ser impedit, i ningú no pot ser obligat a fer el que la llei no ordena.

Article 6. La llei és l'expressió de la voluntat general. Tots els ciutadans tenen dret a cooperar personalment, o per mitjà dels seus representants, en la seva formació. La llei ha de ser idèntica per a tothom, tant per protegir com per castigar. Com que tots els ciutadans són iguals davant dels seus ulls, són igualment admissibles a totes les dignitats, càrrecs i feines públiques, segons la seva capacitat, i sense cap més distinció que la de les seves virtuts i talents.

Article 7. Cap home no pot ser acusat, arrestat ni detingut sinó en els casos determinats per la llei i segons les formes prescrites per ella. Els qui sol·liciten, expedeixen, executen o fan executar ordres arbitràries han de ser castigats; però tot ciutadà cridat o detingut en virtut de la llei ha d'obeir a l'instant; la resistència el fa culpable.

Article 8. La llei només pot establir penes estrictament i evidentment necessàries; i ningú no pot ser castigat sinó en virtut d'una llei establerta i promulgada anteriorment al delicte, i legalment aplicada.

Article 9. Ja que tot home és considerat innocent fins que hagi estat declarat culpable, si es jutja indispensable arrestar-lo, tot rigor que no sigui necessari per exercir un control sobre la seva persona ha de ser severament reprimit per la llei.

Article 10. Ningú no pot ser inquietat per les seves opinions, fins i tot religioses, sempre que la seva manifestació no alteri l'ordre públic establert per la llei.

Article 11. La lliure comunicació de pensaments i d'opinions és un dels drets més precioses de l'home. Tot ciutadà pot, doncs, parlar, escriure, imprimir lliurement, amb el benentès que haurà de respondre de l'abús d'aquesta llibertat, en els casos determinats per la llei.

Article 12. La garantia dels Drets de l'Home i del Ciutadà necessita d'una força pública; aquesta força queda instituïda per al bé comú, i no per a la utilitat particular d'aquells a qui està confiada.

Article 13. Per al manteniment de la força pública i per a les despeses de l'administració, és indispensable una contribució comuna. Aquesta contribució ha d'estar equitativament repartida entre tots els ciutadans, en funció de les seves possibilitats.

Article 14. Tots els ciutadans tenen el dret de verificar, per ells mateixos o per mitjà dels seus representants, la necessitat de la contribució pública, d'aprovar-la lliurement, de vigilar-ne el seu ús i de determinar-ne la quota, la fixació, la recaptació i la durada.

Article 15. La societat té dret de demanar comptes a qualsevol agent públic respecte de la seva administració.

Article 16. Tota societat en què la garantia de drets no estigui assegurada, ni la separació dels poders determinada, no té Constitució.

Article 17. Sent les propietats un dret inviolable i sagrat, ningú en pot ser privat, llevat que la necessitat pública, legalment constatada, ho exigeixi evidentment, i sota la condició d'una justa i prèvia indemnització.

diumenge, 5 d’abril del 2009

La dimensió cultural i social de l'ésser humà

Aquesta és la presentació que hem fet servir a classe per al Tema 5 de Filosofia i ciutadania.

Pel·lícula "La vida dels altres"

Per tractar el tema de l'individu i la societat veim a classe la pel·lícula La vida dels altres, on podem observar els processos de socialització i la influència sobre la vida de les persones. També ens servirà pels propers temes de llibertat i responsabilitat moral, i pels temes de ciutadania que tancaran el curs.
1. Fitxa tècnica
Direcció i guió: Florian Henckel von Donnersmarck.
País:
Alemanya.
Any: 2006.
Durada: 144 min.
Gènere: Drama.
Interpretació: Martina Gedeck (Christina-Maria Sieland), Ulrich Mühe (capitán Gerd Wiesler), Sebastian Koch (Georg Dreyman), Ulrich Tukur (teniente coronel Anton Grubitz), Thomas Thieme (ministro Bruno Hempf), Hans-Uwe Bauer (Paul Hauser), Volkmar Kleinert (Albert Jerska), Matthias Brenner (Karl Wallner), Herbert Knaup (Gregor Hessenstein).
Producció: Quirin Berg y Max Wiedemann.
Música: Gabriel Yared y Stéphane Moucha.
Fotografia:
Hagen Bogdanski.
Muntatje: Patricia Rommel.
Direcció artística: Silke Buhr.
Vestuari: Gabriele Binder.

  • ÒSCAR A LA MILLOR PEL·LÍCULA DE PARLA NO ANGLESA 2007
  • 3 Premis del cine europeu (Millor pel·lícula, millor actor i millor guió)
  • 7 Premis del cine alemany

2. Sinopsi
El capità Gerd Wiesler és un oficial extremadament competent de l'Stasi, la totpoderosa policia secreta del règim comunista de l'antiga República Democràtica Alemanya. Però, quan el 1984 li encomanen que espiï a la parella formada pel prestigiós escriptor Georg Dreyman i la popular actriu Christa-Maria Sieland, no sap fins a quin punt aquesta missió influirà en la seva pròpia vida.

divendres, 6 de març del 2009

Què és l'ésser humà?

Breu esquema del tema 4 de Filosofia i Ciutadania "Què és l'ésser humà?". Inclou les teories sobre l'origen de l'ésser humà, el procés evolutiu d'hominització, les especificitats morfològiques de l'ésser humà, el procés d'humanització i les implicacions filosòfiques de la teoria de l'evolució.

dilluns, 9 de febrer del 2009

Presentació del tema "llenguatge i lògica"


Dissertació: en l'art, tot val?

Aquest és el tema sobre el qual heu de fer la dissertació "En art, tot val?"
A classe, per començar a veure els arguments que es poden fer servir a la dissertació hem reflexionat i dialogat sobre unes quantes "obres d'art" (ho poso entre cometes perquè és precisament el què està en qüestió). Les exposo altre cop aquí:

Las Meninas de Veláquez

Oficina al vespre d'Edward Hopper

Roda de bicicleta de Marcel Duchamp

Hem dialogat sobre les qüestions que s'havien de respondre, com per exemple, quines consideràveu obres d'art i per què, quina imatge us agradava més, si han canviat l'art amb el pas del temps, etc. Hi ha hagut respostes de dos tipus: la majoria de la classe no considerava obra d'art la creació de Duchamp, un petit grup sí. Tothom en canvi considerava obra d'art la creació de Velázquez i de Hopper. S'han donat bons arguments (que ara no repetiré) que podeu fer servir a la dissertació.
Com a altres exemples he citat altres creacions que ara us reprodueixo o a d'altres artistes que varen ser qüestionats al seu dia i que ara ja no ho són:

Font de Duchamp

Cafè al vespre a Arles de Vincent Van Gogh

Dona, ocell i estrella de Joan Miró

Merda d'artista de Piero Manzoni (1961)

Aquesta darrera "obra" sobretot ha creat a classe tanta polèmica com va provocar al seu dia, ja podeu imaginar per què. S'ha esmentat una xifra del que podia haver-se pagat, que ha quedat molt lluny. Si voleu saber què s'ha arribat a pagar (el criteri del valor d'una obra d'art pel seu preu de venda és també un argument que es fa servir molt, encara que no sigui molt "artístic") seguiu el següent enllaç.

Ja sabeu: s'accepten comentaris!

Com fer una dissertació?


Seguint el següent enllaç trobareu les instruccions per elaborar la dissertació, amb un exemple al final de tot que, al meu parer, és una mica breu per ser una dissertació, però que és vàlid i us pot servir d'orientació. Recordau que a classe hem donat les següents indicacions:
  • Cal fer un pla previ de la dissertació.
  • Una dissertació no es fa en una sola sessió. Preveu, com a mínim, que t'hi hauràs de posar uns 3 dies durant unes 2 hores cadascun.
  • L'extensió ha de estar compresa entre una pàgina com a mínim i dues com a màxim. Si us passau un poc tampoc no passa res.
  • La primera redacció de la dissertació no és la bona. Cal corregir-la i fer modificacions: la segona pot ser la bona, o la tercera, o la quarta, o...
Ànims!

dimecres, 4 de febrer del 2009

La revolució científica dels segles XVI i XVII

El geocentrisme aristotèlic havia estat perfeccionat per Ptolomeu, i aquest sistema (anomenat aristotelicoptolemaic) dominava fins a les contribucions de Copèrnic, Kepler i Galileu, és a dir, quasi uns 2000 anys. L'Església cristiana no només donava suport al sistema compatible amb les seves doctrines sinó que a més cremava a la foguera o torturava el que digués el contrari. Alguns valents varen desafiar els poders fàctics i les aparences dels nostres sentits, i amb la força de les matemàtiques varen consolidar el sistema heliocèntric.
El primer d'ells va ser Nicolau Copèrnic, que va posar el sol al centre del nostre sistema. El va seguir Johannes Kepler, que va establir les òrbites el·líptiques amb les seves 3 noves lleis; i li va donar la força experimental, a més de la matemàtica, Galileu Galilei.
Podeu seguir aquesta meravellosa història al següent enllaç



  • Escenes sobre el procés contra Galileu de la pel·lícula de Liliana Cavani